Patrullhundsträning

I södags var det bara kliva upp tidigt igen! Denna dag var det hundträning som stod på schemat. Tommy följde även med för att titta. Minusgrader men vindstilla och sol. Mysigt men kallt. Vi började med att köra "miniruta 1", dvs att en person kryper runt i en ruta på max 2X2m och droppar ett föremål eller godis, sedan får hunden gå dit och söka av området och hitta föremålet eller godisen. De två första gångerna körde vi med godis till Ouzo, men det gick nästan lite för lätt så tredje gången så la vi en 10-krona. Ouzo hittade den rätt snabbt den också, men jag var lite för snabb att belöna då han inte riktigt gjorde en markering. Eller jag skulle önskat en tydligare markering kanske man ska säga. 
 
Vi fortsatte sedan med "miniruta 2", en person kryper runt i samma storlek som tidigare, sedan går man med hunden bakom en bil, hus eller vad som så inte hunden ser. Personen som kryper runt på marken droppar denna gång inget föremål utan går ca 20 m och lämnar en rolig leksak i slutet av spåret och springer sedan och gömmer sig. Då tar man fram hunden till rutan som den ska söka av och sedan ta upp spåret, gå spåret så får den sin belöning i slutet. Första gången så sökte Ouzo av området och fick upp spåret tillslut, hittade sin kamp och var överlycklig. Andra gånge så sökte han av rutan, tog upp spåret, följde spåret, markerade sin leksak men fortsatte spåret! Jag blev då lite osäker om jag skulle låta honom fortsätta men instruktören sa att jag skulle låta honom fortsätta att jobba. (är ju inte så att en person går upp i rök för att spåret är "slut") Så Ouzo fortsätter och hittar sedan figuranten bakom en risbuske! Min fantastiska pojke!
 
Lite fika innan vi skulle köra "aha" spår. Ett spår som korsar den väg vi går kan man säga. Först fick jag lägga spår och ligga gömd bakom en gran. Sen fick jag gå och hämta Ouzo. Vi påbörjade patrullsträckan (dvs går super duper sakta) och stannar sedan där personen har korsat vägen. Ouzo blir lite störd av husse som står en bit bak för att filma. Men sedan fortsätter han att jobba. Efter en stund tar han upp spåret, följer det och hittar figuranten bakom en gran. Han är så otroligt duktig! 
 
Sen avslutade vi för dagen. Måste säga att jag är otroligt imponerad över Ouzo på dessa gånger. Jag har aldrig lagt några spår till honom innan och ändå gör han allting rätt! Jag är så sjukt stolt över min prins och jag längtar redan tills nästa träning!
 
 
/jenny
MLI och Olga

Han är jätteduktig Ouzo!

URL - http://rackarunge.bloggplatsen.se
Skrivet - 2013-12-10 » 14:56:41
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss feed
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!