Patrullhundsträning i minusgrader

I torsdags var det dags för vårat första träningspass sedan juluppehållet. Vi var denna gång i ett industriområde kan man säga. Vi vallade av hela området sedan körde vi en motivationsövning. En figurant kampade/lekte med Ouzo sen sprang in och gömde sig och så sprang vi efter direkt och skulle leta upp figuranten.. Ouzo blev dock lite för taggad och började söka av med synen, tog en stund innan han kopplade in näsan och kort därefter gav det belöning! Hittade figuranten och det blev massor av kamp och lek! 
 
Därefter fick jag lägga mig ute som figurant. Fyra figuranter ute och fem hundar letade över området, sen när en hund hittat en figurant så tog denne med sig hunden och la i bilen och hundföraren gömde sig och så höll vi på. Jag var dock "smart" och la mig på kanten av området med motvind. dvs att hundarna inte kunde få någon vittring då vinden låg fel.. haha.. Smarto. Tog 30 minuter innan jag såg hur vinden låg och flyttade på mig.
 
När det var Ouzos tur så tog vi en kant, han var nogrann och sökte nogrannt. Han visade rätt tydligt att han hittat något och var påväg under ett typ litet tak med presenning över. väldigt litet och trångt, säger till Ouzo "där går vi inte in", så Ouzo springer runt hörnet och där låg den där roliga figgen! 
 
Andra gången så fick han jobba rätt länge. Han började som vanligt, kanon! Men när han fått jobba ett tag utan att hitta någon så började han tappa motivationen. Han började slarva och tappa fokus. Jag hade sett en figge så jag styrde in honom mot det området där figgen låg och kort därefter så hittade Ouzo även den figgen och fick sin belöning! Tycker det är viktigt att läsa av hunden när den börjar tycka det är lite halvtråkigt och speciellt med Ouzo som är så pass ung. 
 
Kom hem vid 22 och då hade min fina sambo tappat upp ett varmt bad!
 
 
Här var min utsikt under en av de gånger jag låg som figge..
 
/jenny
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss feed
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!